Berikande pedagoger, barn och erfarenheter

Tre månader som vikarie har fyllt på mina erfarenheter rejält. Det har varit spännande att få komma ut i verksamheter och möta många barn och vuxna. Jag har fått möjlighet att reflektera kring mig själv och hur jag väljer att agera men också kring andra vuxna och deras val. Framförallt har jag fått möjlighet att träffa många unika barn.

Du som vuxen väljer hur du ser på barnet

Jag brukar på mina föreläsningar lyfta betydelsen av hur du väljer att se på barnet när barnet gör något som du inte uppskattar. Om du väljer att se barnet som trotsig, tjurig, envis, manipulativ, krävande, uppmärksamhetssökande eller om du väljer att se barnet med nyfikna ögon. Vad är det barnet försöker förmedla till mig? Vad känner barnet? Vilket behov har barnet? men också Vad är det som händer i mig när barnet gör som det gör? Varför blir jag arg, ledsen, sorgsen, glad och så vidare. Vilka behov är det som jag inte får tillgodosett i den situationen.

Berikande pedagoger

Jag har under dessa månader fått möta endel berikande pedagoger. Sådana som berikar barnets vardag och genom sitt handlade inspirerar andra. Jag ler stort när jag tänker på någon som på morgonen möter barnet med en känsla av att pedagogen uppskattar den person hen möter. Det kan vara ett leende, ett ord eller öppen famn/hand. Någon som gör att barnet känner sig välkommen och förmedlar att barnet bidrar till gruppen. Någon som är villig att lyssna på varje barn istället för att döma och beordra. Någon som är villig att vara nyfiken på barnets känslor, behov och önskemål. Någon som vågar möta barnet och dess känslor utan att förminska, förstora, ta bort eller ignorera. Någon som är nyfiken på vad andra pedagoger tänker, känner, behöver och önskar. Någon som är öppen för olika perspektiv och ser livet som ett ständigt lärande. Någon som gör fel och sedan äger det som blev fel. Visar att det är okej att vara otillräcklig. Någon som vågar vara sårbar. Någon som fortfarande tycker att livet är roligt att leva och kan skratta åt saker. Någon som sprider glädje kring lärande. Någon som skapar möjligheter för barnet att lyckas. Någon som inser att det är bättre att försöka förstå behovet bakom beteendet än att genom tex bestraffningar (skenbart) bli av med beteendet. Någon som förstår att det som barnet får med sig från förskolan har de nytta av hela livet. Någon som inser att hur de väljer att möta barnet kommer påverka barnet och deras relation. Någon som förstår att det är viktigare att vara proaktiv inför barnets skolstart än att agera brandsläckning och tänka att skolan får lösa allt i förskoleklass.

Ja, jag har höga förväntningar på pedagoger och nej, jag kan inte själv leva upp till dessa förväntningar varje dag. Men jag kommer fortsätta att försöka. För det är våra barn värda.

Barnet: “Varför säger du hela tiden att du är glad att se mig?”

“Barnet: “Varför säger du att du är glad att se mig?” Jag: “För att jag blir glad när jag ser dig.” Barnet springer fram till mig och kramar mina ben”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.